بانک اطلاعات مراکز تجاری تفریحی سیاحتی ایران
TheMalls.ir
درباره ما      ثبت نام          search
آینده مال‌ها به کدام سمت می‌رود؟

مال «اسكویل‌كیل» مشتریان خیلی كمی دارد و با اینکه هنوز باز است و فروشگاه‌هایی در آن فعال‌اند، دیگر شور و حال سابق را ندارد و بخش‌های زیادی از آن، دیگر كار نمی‌كنند. 10 سال پیش، این مال با 90 فروشگاهش دارای رونق فراوانی بودند و شور زندگی زیادی در آنها دیده می‌شد. نوجوان‌های زیادی به آنجا می‌رفتند و جشنواره‌های متعددی در آن برگزار می‌شد. رستوران‌هایش فعال و شلوغ بود. مدیر یكی از رستوران‌های آنجا می‌گوید: «رستوران پر از آدم بود. ما میلیون‌ها تماس در روز داشتیم كه می‌پرسیدند هنوز باز هستید یا نه؟» مدیریت این مال، در ماه می امسال تصمیم گرفت كه روزهای تعطیلی مستاجران باقی‌مانده در این مجتمع را از 60 روز در سال به 90 روز افزایش دهد.

پیش‌بینی شده است كه تا سال 2022، از هر چهار مال در امریکا یك مال از حوزه فعالیت تجاری خارج شود. مال‌ها قربانی تغییر ذائقه مشتریان، افزایش شكاف ثروت و استقبال مشتریان از خرید آنلاین شده‌اند. طبق پیش‌بینی كارشناسان، تنها در سال جاری میلادی ممكن است 8 هزار و 600 فروشگاه بسته شوند كه بسیاری از آنها شعبه‌های برندهای معتبر هستند. امسال تاكنون 5 هزار و 300 شعبه از فروشگاه‌های خرده‌فروشی تعطیل شده‌اند كه در میان آنها، نام‌های بزرگی مثل «سیرز»، «مكیز»، «جی‌سی‌پنی» و «كی‌مارت» دیده می‌شوند. در ماه مارس شركت «سیرز» كه یك هلدینگ مال‌های زنجیره‌ای و مالك فروشگاه‌های «كی‌مارت» است، اعلام كرد كه شك بزرگی دارد در این كسب‌وكار باقی بماند و 300 فروشگاه خود را تعطیل خواهد كرد. در ماه آوریل، شركت «پی‌لس» اعلام كرد كه 400 فروشگاه كفش خود را به عنوان بخشی از برنامه اعلام ورشكستگی خود تعطیل خواهد كرد كه این میزان، جدا از 400 فروشگاه دیگر است كه هم‌اكنون برنامه‌ریزی برای تعطیلی آنها انجام شده است. مجموعه مال‌های «ریدیوشاك» طی دو سال دو بار اعلام ورشكستگی كرده است. امسال 9 فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی ملی در امریکا مدارك مربوط به ورشكستگی را پر كرده‌اند.

از بین رفتن مشاغل محلی بزرگ‌ترین اتفاقی است كه كارشناسان آن را آخرالزمان خرده‌فروشی می‌نامند. از سال 2002، فروشگاه‌های زنجیره‌ای 25 درصد از مشاغل خود، معادل 448 هزار شغل، را از دست داده‌اند و در عین حال، تعداد تعطیلی فروشگاه‌ها در امسال، از بدترین آمار تعطیلی فروشگاه‌ها در زمان ركود بزرگ در سال 1929 نیز پیشی گرفته است. در این بین، رشد خرده‌فروشی‌های آنلاین نتوانسته این زیان‌ها را جبران كند و بخش تجارت الكترونیك ظرف 15 سال گذشته، تنها 178 هزار شغل به تعداد مشاغل افزوده است. بخشی از این مشاغل در مراكز بزرگ توزیع شركت «آمازون» ایجاد شده است كه در سرتاسر امریکا باز می‌شوند و مكانشان خیلی از محل مال‌هایی كه به بسته‌شدنشان كمك كرده‌اند، دور نیست. یكی از آنها در پنسیلوانیا، در 72 كیلومتری مال «اسكویل‌كیل» واقع شده است.

اما مراكز توزیع آمازون، مراكز كار به حساب می‌روند، نه مكان‌هایی برای جمع شدن. مال مكانی برای هردوی این منظورها است. از وقتی كه 61 سال پیش اولین مال سربسته در حاشیه شهر مینیاپولیس افتتاح شد، مال‌های خرید به جایی برای طبقه متوسط امریکایی تبدیل شد كه بیش از اینکه در آن خرید كنند، در آنجا جمع می‌شدند. بچه‌ها در مال‌ها بازی می‌كردند، مادربزرگ‌ها چیزهایی را كه می‌خواستند پیدا می‌كردند، اقیانوسی از پاركینگ‌های بزرگ در كنار مال‌ها به چشم می‌خورد و غذاهای زیادی در آنها سرو می‌شد. خوب یا بد، مال عرصه عمومی مردم این مناطق طی 60 سال گذشته بود.

سؤال اینجاست كه وقتی مال‌ها ناپدید می‌شوند چه اتفاقی می‌افتد. به مالی كه در بچگی می‌رفتید فكر كنید؛ بوی انواع عطرها و خوردنی‌ها، فواره‌ها، پوسترهای رنگارنگ و برندهای معروفی را به یاد می‌آورید كه بچه‌ها در کنار آن بزرگ می‌شدند. نیمی از قرن بیستم و تقریبا 20 سال از قرن جدید را مردم در این مال‌ها سپری كرده‌اند. این مال‌ها اكوسیستم‌هایی بودند كه تركیبی از جامعه و سرمایه‌داری محسوب می‌شدند كه هرچه شما نیاز داشتید یا نداشتید در آن فروخته می‌شد. این تجربه‌ای بود كه سرتاسر امریکا از روی یك الگو تكثیر شد: مال «ساوث‌دیل سنتر» در منطقه ادینا در مینه‌سوتا. این مال در سال 1956 افتتاح شد و معمارش ویكتور گروئن اتریشی بود. فكر او این بود كه جایی در حاشیه شهر به صورت سربسته درست كند كه شامل ساختمان‌های مسكونی، بیمارستان و فضای اداری و تجاری باشد و فروشگاه‌های مختلف در كنار هم باشند. در مركز مجتمع هم یك فضای وسیع به سبك اروپایی با یك مجسمه باشد با كافه‌های دارای فضای باز و همچنین یك پرنده‌خانه.

ساختن مال‌ها به‌سرعت با الگو گرفتن از اولین مال امریکا شروع شد و هكتارها زمین كشاورزی تبدیل به جایی شد كه «اهرام سال‌های رونق اقتصادی» در آنها بنا می‌شد. با تسهیلات مالیاتی كه در قبال ساختن این مال‌ها اعمال می‌شد، سرمایه‌گذاری زیادی در آنها صورت گرفت و شبكه بزرگراهی بین‌ایالتی نیز به شكوفایی آنها كمك كرد. این اتفاقات در دهه‌های 1960 و 1970 رخ داد.

در دهه‌های 1980 و 1990، مال‌ها تثبیت شدند،‌ از فرهنگ پاپ بهره گرفتند و تورهای خوانندگان و برنامه‌های زنده تلویزیونی در آنها اجرا می‌شد. به تدریج مال‌های بزرگ‌تری ساخته می‌شدند و تعدادشان هم بالاتر می‌رفت. در سال 1992، گزارشگر روزنامه نیویورك تایمز توانست طی 90 رانندگی حوالی میدان «تایمز» نیویورك، 48 مال را به شمار آورد. در همان سال، مال امریکا به عنوان بزرگ‌ترین مال كشور در مینه‌سوتا افتتاح شد كه بسیار وسیع بود و بیش از 500 فروشگاه داشت. بین سال‌های 1956 تا 2005، در مجموع هزار و 500 مال در امریکا ساخته شد و نرخ رشد آنها اغلب از نرخ رشد جمعیت پیشی می‌گرفت.

مثل هر رونقی، رونق مال‌ها نیز نمی‌توانست برای همیشه باقی بماند. كاهش رونق در اواسط دهه 2000 به‌آهستگی شروع شد. افزایش خرید آنلاین و ركورد بزرگ مالی باعث كاهش فروش كالا و غذا در خرده‌فروشی‌های بلندآوازه‌ای مثل «جی‌سی‌پنسی» و «میسیز» شد كه بسیاری از مال‌های امریکا را در مالكیت خود داشتند. بین سال‌های 2010 تا 2013، رفتن به مال‌ها در ایام تعطیلات كه شلوغ‌ترین ایام خرید سال به شمار می‌رود، تا 50 درصد كاهش یافت.

برخی از موارد پی‌در‌پی مردن مال‌های بزرگ، چیزی است كه اقتصاددان‌ها به آن به دیده یك اصلاح بازار نگاه می‌كنند. رونالد فریدمن، یكی از افراد طرف قرارداد موسسه «ماركوم» كه روی روندهای مصرف كار تحقیق می‌كند، می‌گوید: «ما بیش از اندازه دارای خرده‌فروشی هستیم.» تخمین زده شده است كه برای هر نفر در امریکا 2.4 متر مربع فضای خرده‌فروشی در مقابل حدود 0.23 متر مربع سرانه فضای خرده‌فروشی اروپا وجود دارد. تقریبا 60 درصد فروشگاه‌های «میسیز» كه ناچار به تعطیلی شده‌اند، در 16 كیلومتری یك فروشگاه «میسیز» دیگر قرار داشته‌اند.

با این حال، افزایش جمعیت امریکایی‌ها ایجاب نمی‌كند كه حتی یك فروشگاه «میسیز» دیگر ساخته شود. در زندگی‌های دیجیتال ما، بسیاری از امكاناتِ عالی‌تر از مال‌ها با یك كلیك در اختیار گذاشته می‌شود. به علاوه، مال‌ها برای اوقات فراغت و خرید سر فرصت طراحی شده و طوری هستند كه شما باید ماشین را پارك كنید و برنامه‌ای برای وقت‌گذرانی داشته باشید. امروزه، بیشتر این وقت به زندگی‌های شلوغ‌تر ما، مشاغل دوم و اپلیكیشن‌هایی اختصاص داده می‌شود كه به ما اجازه می‌دهد با آنها غذا سفارش دهیم به جای اینکه به یك فودكورت برویم. لئونارد شلزینگر، استاد كسب‌وكار دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «مال‌ها برای الگوهایی از تعامل اجتماعی ساخته شده‌اند كه بیش‌ازپیش دیگر وجود ندارند.»

دن بل، فیلم‌سازی كه سری فیلم‌های «مال‌های مرده» را در «یوتیوب» تهیه می‌كند، می‌گوید: «امریکایی‌های جوان‌تر به مال‌ها به عنوان روشی ازمُدافتاده نگاه می‌كنند. آنها به مال به عنوان یك چیزی متعلق به دوره پدر و مادرشان نگاه می‌كنند، نه چیزی كه متعلق به خود آنهاست.» ویدئوهایی درباره اینکه مال‌ها به عنوان معابد تجاری امریکا به رو افول هستند، میلیون‌ها بیننده پیدا كرده و او هر هفته صدها پیام از كودكان و نوجوانانی دریافت می‌كند كه به او می‌گویند دوست ندارند پایشان را درون یك مال سنتی بگذارند. او می‌گوید: «وقتی كه شما وارد یك مال مرده می‌شوید، هم‌زمان شوكه می‌شوید و غم‌زده. فكر می‌كنم این احساسی است كه خیلی از جوان‌ها دارند. مثل این است كه دارید غرق شدن كشتی تایتانیك را نگاه می‌كنید.»

منبع: آینده‌گر

جدیدترین مطالب
مراکز اتفاقی
برج پانوراما
برج پانوراما
زعفرانیه پلازا
زعفرانیه پلازا
مجتمع آراد
مجتمع آراد
برج سلمان
برج سلمان