بانک اطلاعات مراکز تجاری تفریحی سیاحتی ایران
TheMalls.ir
درباره ما      ثبت نام          search
ذاکرحسین: رویا پردازی برای ساخت یک پروژه تجاری بسیار حائز اهمیت است

  • مراکز تجاری در بعضی از کشورهای خارجی به قدری به شهرت بین‌المللی دست پیدا می‌کنند که به اندازه شهرت شهری که در آن قرار دارند در بین توریست‌های جهان معروف می‌شوند و بعضا به مقصد اصلی توریست‌های خارجی نیز بدل می‌گردند.

به گزارش خبرنگار TheMalls، سعید ذاکرحسین مدیر عامل شرکت ساختمانی ستسا در نشستی علمی که در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات تهران برگزار شد تحت نام «مورد کاوی مدیریت توسعه در یک مرکز تجاری اداری» سخنرانی کرد. وی با اشاره به ایجاد تب عمومی ساخت و ساز مجتمع‌های تجاری در بین سازندگان ایران، اعلام کرد که بیش از 220 پروژه مجتمع تجاری در شهر تهران یا اخیراً به بهره‌برداری رسیده است و یا در حال ساخت می‌باشد.

وی در ادامه افزود: مراکز تجاری در بعضی از کشورهای خارجی به قدری به شهرت بین‌المللی دست پیدا می‌کنند که به اندازه شهرت شهری که در آن قرار دارند در بین توریست‌های جهان معروف می‌شوند و بعضا به مقصد اصلی توریست‌های خارجی نیز بدل می‌گردند.

مدیرعامل شرکت ساختمانی ستسا یکی از مهمترین راهکاری موفقیت یک پروژه تجاری را ایجاد اتاق فکر و پرورش ایده‌های اولیه پیش از شروع پروژه دانست و اذعان کرد که پیش از اینکه مراحل ساخت یک پروژه مجتمع تجاری به هر صورتی کلید بخورد، باید امکان سنجی و تحقیقات میدانی گسترده‌ای صورت پذیرد و تمامی ابعاد یک پروژه از جمله فرصت‌ها و موانع آن در نظر گرفته شود که مجموعه این مطالعات باعث می‌شود افراد به ظرفیت لازم در پروژه برسند و طوری شود که منافع سرمایه گذار و مصرف کننده با هم در یک راستا قرار گیرد.

ذاکرحسین در ادامه بیان کرد که عملکرد یک پروژه مجتمع تجاری بسیار مهم‌تر از ظاهر زیبای آن است و زیباسازی پروژه در مرحله دوم یک مجتمع تجاری قرار دارد و البته این هم تفکر اشتباهی است که هرچقدر متراژ یک پروژه زیاد باشد، سود آوری آن بیشتر است مخصوصا اگر یک پروژه به صورت ترکیبی از کابری‌های تجاری و اداری و یا رفاهی باشد.

وی در خصوص ساخت پروژه‌های جدید مجتمع تجاری تاکید کرد که مجتمع‌های تجاری باید به نحوی طراحی شوند که هم بین مجتمع‌های قبلی جای خودش را باز کند هم بتواند با ظهور پروژه‌های دیگر در آینده به حیات خودش ادامه دهد. همچنین لزوما کپی کردن کامل یک مجموعه موفق که در حال بهره برداری است به هیچ عنوان تضمین کننده‌ی موفقیت پروژه جدید نیست و یک پروژه‌ی جدید باید ویژگی‌های منحصر به فردی را به خصوص در حوزه امکانات رفاهی داشته باشد زیرا ارائه خدمات متمایز رفاهی به مشتریان نشانه احترام به مصرف کننده است.

ذاکرحسین در ادامه در خصوص ویژگی‌های یک مجتمع تجاری به عواملی از جمله راه‌های آسان ارتباطی، امکانات حمل و نقل، امکانات رفاهی مناسب، توجه به محیط زیست، پایین بودن هزینه نگهداری، هوشمند بودن پروژه و مجهز بودن آن به امکانات اولیه استاندارد اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: رویا پردازی برای ساخت یک پروژه در ذهن سازندگان آن بسیار حائز اهمیت است. این که سازندگان یک پروژه در ذهنشان تصور کنند چه امکانات و ویژگی‌های منحصر به فردی را می‌توانند در این پروژه داشته باشند قدم اول پردازش به ایده‌های جدید در ساخت یک مجتمع تجاری است و سازندگان باید اینگونه فکر کنند که دوست دارند پروژه‌شان چطور باشد و بعد باورهای خودشان را در قالب عملی برای سایرین منعکس کنند.

موسس گروه بین المللی طاها در ادامه در خصوص عملکرد مفید مجتمع‎‌های تجاری افزود: معماری بازارهای قدیمی ما به نحوی بوده است که پس از گذشت سال‌ها هنوز مخاطبین خود را حفظ کرده و حیات دارد و این نشان می‌دهد حتی در معماری قدیم ما هم عملکرد یک مجتع تجاری مد نظر معماران و طراحان یک پروژه بوده است. 

وی افزود: افراد شاید برای حل یک مشکلشان مجبور باشند به یک ساختمان اداری مراجعه کنند اما به هیچ عنوان کسی مجبور نیست به یک مجتمع تجاری مراجعه کند به خصوص امروزه که مجتمع‌های تجاری متعددی وجود دارند. پس باید با در نظر گرفتن امکانات رفاهی کامل و لازم برای مراجعه کنندگان، به حقوق آن‌ها احترام گذاشت و با ارائه خدماتی هماهنگ با پروژه، آن‌ها را جذب کرد. وی همچنین تاکید کرد که امکانات رفاهی کارکنان یک پروژه هم باید در نظر گرفته شود و در انتها به این نکته اشاره کرد که تمامی افراد و شرکت‌هایی که برای ساخت یک پروژه به کار گرفته می‌شوند باید با هدف‌های پروژه هماهنگی داشته باشند تا پروژه از کیفیت مطلوبی برخوردار شود.

ذاکر حسین با استفاده از یک فایل Power Point  توضیحاتی را به صورت تصویری در خصوص پروژه مجتمع تجاری ایران زمین ارائه کرد و معیارهایی را که در صحبت‌های خود به آن اشاره کرده بود را در تصاویر پروژه ایران زمین نشان داد.

شایان ذکر است این همایش به میزبانی شرکت مشاوره و بازاریابی آوانگارد صورت گرفت و تا انتهای نمایشگاه نیز نشست‌های مشابهی برای علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.

جدیدترین مطالب
مراکز اتفاقی
مجتمع تجاری ارم
مجتمع تجاری ارم
خلیج فارس یزد
خلیج فارس یزد
مرکز خرید دنیای نور
مرکز خرید دنیای نور
الماس نوشهر
الماس نوشهر