بانک اطلاعات مراکز تجاری تفریحی سیاحتی ایران
TheMalls.ir
درباره ما      ثبت نام          search
تاثیر «مهندسی فروش» بر موفقیت مراکز تجاری

  • در اکثر نقاط دنیا یک شرکت مهندسی فروش به شرکت سازنده سفارش می‌دهد که چه محصولی را تولید کند زیر این شرکت فروش است که باید محصولات را بفروشد و به همین دلیل از نیازهای مردم اطلاع کافی دارد اما شرکت تولید کننده هیچ اطلاعی از نیاز مردم ندارد.


TheMalls: مدیر عامل شرکت توسعه ساختمان اوان‌پویا در حاشیه برگزاری دومین دوره نمایشگاه‌ بین‌المللی املاک و مستغلات ایران در کنفرانسی که روز چهارشنبه 13 بهمن ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد در رابطه با تاثیر پیش‌بینی مدیریت‌های مختلف در موفقیت مراکز تجاری در ایران سخنرانی کرد.

محمدرضا رفیعی در صحبت‌های خود ضمن تاکید بر لزوم جذب جمعیت مناسب برای یک مجتمع تجاری به وسیله امکانات و برنامه‌های جانبی، اذعان کرد که حضور جمعیت بالا در یک مجتمع تجاری لزومأ صرفه اقتصادی برای آن مجموعه و فروشگاه‌های آن را ندارد. وی در ادامه به عنوان مثال به یکی از مال‌های مشهد اشاره کرد  که در روزهای آخر هفته میزان مراجعه کنندگان به آن به مقدار خیلی بالایی می‌رسد اما میزان فروش فروشگاه‌های آن نه تنها افزایش نمی‌یابد بلکه بعضا رو به کاهش هم می‌رود.

رفیعی در ادامه افزود: کارفرماهای ما در ابتدا با مقایسه مجتمع تجاری و مسکونی به این نتیجه می‌رسند که ساخت یک مجتمع تجاری به مراتب هم راحت‌تر و هم کم هزینه‌تر از مجتمع مسکونی است. اما افراد باید این نکته را در نظر بگیرند که عواقب و نگهداری‌های پروژه‌های تجاری به مراتب خیلی سخت تر از یک پروژه مسکونی است چون یکی از مهمترین مشکلات ساخت مجتمع تجاری رعایت تمامی المان‌های مربوط به آن و بررسی تمام جوانب آن پروژه است که متاسفانه اکثرا صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه در خصوص وضعیت مهندسی فروش در ایران گفت: متاسفانه در کشور ما کتاب جامع و مفیدی در خصوص مهندسی فروش وجود ندارد و اغلب زمانی که به من مراجعه می‌کنند تا منبعی به آن‌ها معرفی کنم تصور می‌کنند من بخل علمی به خرج می‌دهم و نمی‌خواهم منبعی معرفی کنم ولی حقیقت آن است که در کشور ما چنین منابعی وجود ندارد و حتی در حوزه خارجی نیز دایره المعارفی در زمینه مهندسی فروش نیست که البته من با توجه به یادداشت هایی که در این زمینه داشتم اقدام به جمع آوری چنین دایره المعارفی کرده‌ام تا بلکه میراثی در این زمینه برای نسل آینده بماند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 95 پروژه مجتمع تجاری فقط در تهران در حال ساخت است، گفت همین رقم در شهر مشهد 76 پروژه است اما این موضوع خیلی مهم است که این پروژه‌ها هییچکدام نباید شبیه هم باشد زیرا اگر یکی از پروژه شبیه دیگری باشد برای آن پروژه جدید خودکشی محسوب می‌شود.

رفیعی در ادامه در خصوص مهندسی فروش توضیح داد: پروژه مهندسی فروش از زمان انتخاب زمین یک مجتمع تجاری باید کلید بخورد نه هنگامی که پروژه ساخته شده و به مشکل خورده چون این زمان برای مراجعه به یک شرکت مشاوره و مهندسی فروش اصلا زمان مناسبی نیست. همچنین خیلی از کارفرمایان مهندسی فروش اشتباهی را دنبال می‌کنند به طور مثلا اکثرا تصور می‌کنند اگر مجتمع لوکس بسازند فروش موفق‌تری دارند یا اگر ارزان فروشی کنند بهتر به فروش می‌رسد یا اصلا اگر در جنوب شهر بسازند موفق نخواهند شد در صورتی که اصلا اینطور نیست و مهندسی فروش این کمک را به یک پروژه می‌کند که متناسب به نیازهای یک منطقه جغرافیایی مجموعه‌ای را بسازد که موفق شود.

وی در همین رابطه افزود: در اکثر نقاط دنیا نه فقط در حوزه ساخت و ساز بلکه در حوزه صنعت نیز یک شرکت مهندسی فروش به شرکت سازنده سفارش می‌دهد که چه محصولی را تولید کند زیر این شرکت فروش است که باید محصولات را بفروشد و به همین دلیل از نیازهای مردم اطلاع کافی دارد اما شرکت تولید کننده هیچ اطلاعی از نیاز مردم ندارد.

رفیعی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات ترافیکی یکی از مجتمع‌های تجاری معروف و تازه تاسیس پایتخت گفت: با توجه به اینکه من با اعضای شورای شهر آشنایی کامل دارم اما شدیدا به این شورا در مشاوره‌های ترافیکی انتقاد دارم زیرا این شورا رقم‌های بالایی را از کافرمای یک پروژه دریافت می‌کند تا مشاوره ترافیکی بدهد و یا مشکلات ترافیکی محدوده آن پروژه را حل نماید اما در پروژه‌ای مانند همین پروژه ما شاهد این هستیم که پروژه با ظرفیت کافی پارکینگ ساخته شده اما راه دسترسی به آن مشکل دارد و ایجاد ترافیک می‌کند.

وی افزود: در خارج از کشور پروژه‌های تجاری به نحوی ساخته می‌شوند که هیچ مشکل ترافیکی نداشته باشند و اگر فرد یک ساعت هم رانندگی کند تا به آن مجتمع برسد، یک دقیقه هم در ترافیک نماند چون در این صورت با آرامش بهتری به مجتمع می‌رسد تا اینکه در یک مسیر نیم ساعته در ترافیک باشد و استرس پارک کردن ماشین و یا دسترسی به آن مجموعه را داشته باشد.

رفیعی در ادامه اذعان کرد: متاسفانه در حوزه ساخت و ساز در کشور ما برندسازی صورت نمی‌گیرد و دوستان کارفرما نیز به برند سازی در این حوزه اعتقادی ندارند و زمانی که یک پروژه ساخته می‌شود و بعد در آن مشکلی ایجاد می‌شود افراد نمی‌دانند باید برای رفع این مشکل به کدام شرکت مراجعه کنند زیرا کارفرمایان حتی دفترچه ساختمان را هم به مشتریان نمی‌دهند زیرا اساساً به مقوله‌ی برندسازی در حوزه ساخت و ساز اعتقادی ندارند.

وی در انتها ضمن تاکید بر سخت بودن سال 94 برای سازندگان و خریداران به سه اصل مهم اشاره کرد که در سال جدید باید همه به آن در حوزه ساختمان توجه کنند. اول اینکه مدل‌های قدیمی فروش باید کنار گذاشته شود و مدل‌های فروش جدید عرضه شود. دوم اینکه برندسازی در حوزه ساختمان باید انجام شود  تا بتوان فعالیت‌های برندهای مختلف را مورد ارزیابی قرار داد و سوم اینکه قیمت گذاری شناور و منعطف باید در مهندسی فروش ساختمان‌ها صورت بگیرد تا وضعیت فروش به صورتی شود که نه کارفرما متحمل ضرر شود و نه خریدار.

رفیعی در پایان صحبت‌های خود از تلاش برای ایجاد صنف شرکت‌های مهندسی فروش خبر داد تا این صنف به شکل کاملاً جدی‌تر در راستای عرضه صحیح پروژه‌های ساختمانی در کشور فعالیت داشته باشد تا از رکود بازار ساختمان جلوگیری شود زیرا رکود بازار ساختمان برابر با کاهش نقدینگی در بازار کشور خواهد بود.

شایان ذکر است نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات تا تاریخ 14 اسفندماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

 

مطالب مرتبط:

جدیدترین مطالب
مراکز اتفاقی
اردک چوبی
اردک چوبی
مرکز تجاری اداری ونک
مرکز تجاری اداری ونک
البرزمال
البرزمال
البرزمال
البرزمال