بانک اطلاعات مراکز تجاری تفریحی سیاحتی ایران
TheMalls.ir
درباره ما      ثبت نام          search
بررسی مال‌های پر بازدید آمریکا – قسمت اول

بررسی شاپینگ‌مال‌های پربازدید آمریکا حاکی از آن است که این مراکز، دیگر مکانی که صرفاً برای عرضه کالا مورد استفاده قرار گیرند، نیستند. بلکه آنان ارائه انواع خدمات تفریحی، سرگرمی و فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده اند. 

از زمانی که سایت معتبر سفر و تفریح ( Travel & Leisure ) لیستی از شاپینگ مال‌های پر بازدید آمریکا منتشر کرده است بیش از یک سال می‌گذرد. اما این لیست تا کنون آخرین تحقیق از نوع خود در این کشور پهناور محسوب شده و همچنان از اعتبار خوبی برخوردار است.

نکته‌ی جالبی که مشوق ما برای تهیه‌ی گزارشی از این لیست بود، توجه بسیار زیاد مدیران و طراحان مال‌های موجود در این لیست به جذابیت‌های جانبی مراکز تجاری تفریحی بوده است. گویی رقابت اصلی این مراکزِ پر مخاطب، در چیدمان مغازه‌ها و عرضه بهتر کالا نیست، بلکه میدان اصلی کارزار، اغوای بیشتر بازدیدکنندگان از طریق ارائه امکانات تفریحی و سرگرمی بیشتر به آنها بوده است. این رقابت آنچنان شدید و موفق بوده که سایت Travel & Leisure ادعا می‌کند: «هیچ تعطیلاتی در آمریکا وجود ندارد که اکثر آمریکایی‌ها به بازدید از یک مال در آن نپردازند!»

تهیه این لیست که بر عهده آقای جو یوگرست بوده است انتقاداتی را در خصوص متدولوژی به کار گرفته شده در تهیه لیست و نیز نتایج بدست آمده از آن را متوجه خود کرده است، با این حال مراکز خریدی که او لیست کرده جزو پر بازدیدترین مراکز از نوع خود در آمریکا محسوب می‌شوند. اگرچه شاید در ترتیبی که او ارائه داده است انتقاداتی وجود داشته باشد.

توجه یوگرست به دلایل اقبال عمومی مردم به این مراکز، نکات قابل تاملی را در خود مستتر دارد که می‌تواند مورد توجه سازندگان و مدیران مراکز تجاری در ایران واقع شود. از این روی، پایگاه TheMalls  ده مال پربازدید موجود در این لیست را به مرور معرفی می‌کند که بی تردید نکات قابل تامل و آموزنده‌ای به همراه دارد. در این بخش، قسمت‌هایی از مقدمه سایت Travel & Leisure بر لیست پیشنهادی یوگرست را تقدیم می‌شود:

بسیاری از آمریکایی‌ها، روز تعطیل خود را در مراکز خرید و شاپینگ مال‌ها سپری می‌کنند. فروشگاه بزرگ woodField در ایالت شیکاگو، از مدت‌ها قبل از جمعه سیاه، با برپایی امکانات تفریحی بزرگی مانند سالن پاتیناژ، رقص نور و راه‌اندازی سالن عکس‌برداری با بابا نوئل آماده این روز مهم می‌کند. (در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر می‌شود را جمعه سیاه می‌نامند که آغاز سنت خرید سال نو محسوب می‌شود. این روز اگرچه تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها محسوب می‌شود)

با این حال نباید فراموش کرد که پارکینگ‌های این مرکز خرید بزرگ همواره پر ازدحام است و این واقعیت تنها به روز جمعه سیاه و شب سال نو بستگی ندارد. Woodfield سالانه حدودا 27 میلیون بازدیدکننده دارد که این رقم به طور مثال خیلی بیشتر از کل بازدیدکنندگان ایالت ایلینوی آمریکا است. تلفیق منحصر به فرد فروشگاه‌ها، رستوران‌ و امکانات تفریحی بزرگ در این مرکز باعث شده که این فروشگاه تبدیل شود به یکی از بزرگترین مراکز خرید در سراسر آمریکا. ترکیب شگفت‌آوری از مغازه‌ها، رستوران‌ها، امکانات تفریحی این مرکز را آنچنان به یک جاذبه‌ی توریستی جذاب و پر مخاطب تبدیل کرده است که آن را اکنون یک «بازار مقصد» می‌دانیم.

بررسی بیست نام اول شاپینگ مال‌های‌ پر بازدید آمریکا، نشان‌دهنده‌ی برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی به صورت چرخشی بین آنها بوده است. از برگزاری آثار هنرمندان بزرگی مانند Andy Warhol  و  Roy Lichtenstein گرفته تا برگزاری جشنواره بین المللی فیلم دالاس، همگی در این شاپینگ‌مال‌ها اتفاق می‌افتند.  

جس ترون، از اعضای ICSC (شورای بین المللی مراکز خرید، یک نهاد خصوصی به منظور نظارت بر صنعت مراکز خرید در سطح جهانی است) در اهمیت توجه به برگزاری رویدادهای فرهنگی در مراکز خرید چنین می‌گوید: «مراکز فروش و بازارهای بزرگ آمریکا، به خصوص بازارهای سرپوشیده آن، به طور فزاینده‌ای تلاش می‌کنند تا به اماکنی بیش از مکانی برای عرضه کالا تبدیل شوند. و این روند رو به افزایش، موجب شکوفایی صنعت مال‌ها شده و به نوبه خود باعث جلوگیری از رکود اقتصادی در آینده می‌شود.»

Mall of America

این روزها در نزدیکی بازارهای بزرگ غالبأ یک پردیس سینمایی و یا یک مجموعه رستوران‌ها (فود کورت) وجود دارد و آنچه که بازارهای امروزی را از بازارهای قدیمی متمایز می‌کند، ارائه خدمات بیشتر علاوه بر فروش کالا است که در بازارهایی امروزی وجود دارد. ضمن اینکه بر اساس نشریه Directory of Major Malls تا کنون 7200 مال و مراکز تجاری در آمریکا و کانادا ثبت شده است. همچنین این نشریه در آخرین شماره خود لیستی از 50 مجتمع تجاری(مال) در آمریکا را بر اساس میزان بازدید تهیه و رنک بندی کرده است که The Mall of America  با 40 میلیون بازدید کننده سالانه، در صدر جدول حضور دارد.

در میان امکانات تفریحی و توریستی بازار بزرگ آمریکا می‌توان به: باغ وحش خزندگان، سالن‌های مُد و نمایش، باشگاه‌های تنیس سربسته و آکواریم بزرگ این مجموعه با بیش از 10000 موجود دریایی در آن اشاره کرد.

اما توسعه دهندگان تجاری آمریکا افکار بلندپروازانه ترین در سر دارند. مجموعه American Dream Meadowlands یک بازار بزرگ است که با زیربنای 3 میلیون مترمربع در شمال ایالت نیوجرسی در حال احداث می‌باشد. در این بازار طرح‌های بزرگی مانند پیست اسکی، شبیه سازی سقوط آزاد (SkyDive)، شهربازی و پارک آبی در حال احداث می‌باشد که همگی در فضای سرپوشیده قرار دارند و احتمالا این مجتمع، 20 مجتمع بزرگ و پربازدید تجاری آمریکا را که قبلا به آن اشاره کردیم، وارد چالش رقابتی با خود کند.

Mall of America

روش‌شناسی استخراج لیست مال‌های پربازدید آمریکا:

ما در این تحقیق، لیست Directory of Major Malls را پیش رو گذاشتیم و 50 مال بزرگ آن را در نظر گرفتیم و به استخراج تعداد بازدید کنندگان آنها در طول یک سال پرداختیم.

برای یافتن تعداد بازدید سالانه یک مرکز خرید، ابتدا از مالکان آنها خواستیم تا با تیم ما همکاری کنند. مالکان برخی از مال‌های آمریکایی بسیار علاقه‌مند بودند که آخرین آمار و ارقام مربوط به مجتمع تجاریشان را استخراج و منتشر کنند و بقیه هم یا نمی‌خواهند یا به خبرنگاران و نشریات می‌گویند که لطفا درباره اطلاعات مراجعه کنندگان به بازارهای ما پیگیری نکنید. در مواردی که نمی‌شود اطلاعات را به صورت مستقیم از بازار به دست آورد، باید از منابع جایگزینی مانند اتاق‌های بازرگانی، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، شرکت‌های تبلیغاتی و وب سایت‌های توریستی اطلاعت مورد نظر را بدست آورد. همچنین شایان ذکر است که با توجه به اینکه مردم برای رفتن به بازارها (مال‌ها) بلیت تهیه نمی‌کنند، محاسبه میزان بازدیدکنندگان سالانه آن‌ها به صورت تقریبی تخمین زده می‌شود و منبع دقیقی از این آمار در دست نیست.

با تمرکز روی بازارهای سنتی سربسته (مال‌های قدیمی‌تر) و با اجتناب از مال‌های با طراحی غیر متعارف مانند Ala Moana Center در «هولولو»، متوجه شدیم که این شاپینگ مال‌های قدیمی هم سالانه 42 میلیون بازدید کننده دارند و همچنین شاپینگ مالی مانند ChesterFeild  که بازار عمومی‌تری نسبت به مال‌های دیگر به حساب می‌آید، با 10 میلیون بازدیدکننده در سال جزو پربازدید ترین استریپ مال‌های آمریکا (شاپینگ مال سرپوشیده ای که در آن انواع رستوران‌ها در یک مجتمع در یک مرکز شلوغ در شهر قرار دارد) به حساب می‌آید.

 

در پست‌های آتی، شما را با ده مرکز خرید پربازدید آمریکا آشنا خواهیم کرد. 

جدیدترین مطالب
مراکز اتفاقی
مجتمع روشا
مجتمع روشا
مجتمع افشین
مجتمع افشین
لاله پارک
لاله پارک
تهران پلازا
تهران پلازا