بانک اطلاعات مراکز تجاری تفریحی سیاحتی ایران
TheMalls.ir
درباره ما      ثبت نام          search
تاریخچه بازارها و مال‌ها

تاریخچه بازارها

بازار به معنی محل خرید و فروش و عرضه کالا است. واژه بازار قدمت بسیاری دارد و در فارسی میانه به صورت "وازار" و در پارتی به صورت "واژار" مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این واژه فارسی به زبان‌های عربی، ترکی، عثمانی و برخی از کشورهای اروپایی نیز راه یافته است.
تاریخجه بازار با شکل‌گیری شهرنشینی در ایران همزمان است و به حدود ده هزار سال پیش باز می‌گردد. در تمام دوره‌های سیاسی و اجتماعی ایران از دوره هخامنشی تا ساسانیان و بعد از اسلام شاهد گسترش تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بازارها و ایجاد معماری فاخر با کارکرد‌های مختلف در سطوح صنوف بهره برداران و ارتباط این مجتمع‌های عظیم تجاری با امکانات رفاهی و تفریحی بوده‌ایم.
اما آنچه امروز از بازارهای قدیمی در ایران باقی مانده است و هنوز نیز با همان کارکرد قدیمی حیات دارد بیشتر متعلق به دوران صفویه به بعد است. در این دوره بازارهای شهرهای بزرگی مانند اصفهان، تبریز، مشهد، قزوین و شیراز به شدت گسترش یافته و در کنار راسته‌های قدیمی و شماری از کاروانسراها،حمام‌ها، مدارس علمیه،خانقاه‌ها و امکانات تفریحی مثل پارک ها و زمین چوگان احداث شده است.
سال‌ها بعد پاساژها، بازارهای مدرن، مجتمع‌های تجاری چند منظوره با ویژگی قرن بیستمی و ساختاری متنوع و برگرفته از معماری سفر کرده بازارهای سنتی ایران به غرب بخصوص اروپا در تهران شکل می‌گیرند. بعنوان مثال پاساژ نادری ۱۳۲۶، پاساژ شیروانی ۱۳۳۰، ساختمان آکادمیک ۱۳۳۴، ساختمان پلاسکو ۱۳۴۰ و در آخر ساختمان آلومینیوم، پاساژ بهارستان و بازار کویتی ها در دهه های چهل و پنجاه از نمونه های اولیه بازارهای امروزی هستند.

تاریخچه مال‌ها

مال (Mall) از یک یا چند ساختمان و مجموعه به هم پیوسته خرده فروشی‌ها، خدمات تفریحی و پارکینگ‌های وسیع که عموماً مدیریت متمرکز و واحدی دارند، تشکیل می شود. 
هرچند این نوع مراکز خرید شکل قرن بیستمی بازارهای تاریخی ایران هستند اما به هرحال زادگاه این مراکز جدید چند منظوره در آمریکا و پس از جنگ جهانی دوم است.
ریشه واژه انگلیسی مال را می توان در کلمه "پال- مال" یافت که یک بازی در بریتانیای قرن ۱۷ و پیش از آن در ایتالیا و فرانسه بوده است. کلمه "پال-مال" که به معنای توپ و چوگان می‌باشد، از زبان فرانسه وارد زبان انگلیسی شده است و باز هم خاستگاه ایرانی دارد.
میدان نقش جهان اصفهان که هنوز با همان کارکردهای روزهای اول پویا و زنده است، نمونه خوبی برای تعریف یک مال واقعی و تاریخی است. فضای روباز میدان چوگان بعنوان یک مرکز تفریحی همیشه مورد استفاده بوده است. 
در هر حال تاریخ شناسان، هایلند پارک را که توسط هاف پراتر در دالاس تگزاس در سال ۱۹۳۱ تأسیس شده است بعنوان اولین مال به ثبت رسانیده‌اند.
اساساً آنچه مال‌ها را از مراکز خرید، فروشگاه‌ها، پاساژها و بازارهای سنتی جدا می‌کند، اول وسعت زیاد حداقل نزدیک به ۱۰۰ هزار متر مربع و بعد ارائه بیشتر خدمات شهری و اداری در کنار مغازه‌های تجاری از یک سو و گسترش روز افزون صنایع تفریحی و فرهنگی از سوی دیگر است.

منبع: مگامال

جدیدترین مطالب
مراکز اتفاقی
ایران سنتر
ایران سنتر
مجتمع برند سنتر
مجتمع برند سنتر
مگامال
مگامال
مجتمع نیایش
مجتمع نیایش